JasperJ Watersport richt zich op jachteigenaren en bedrijven die voor een bepaald vaartraject een schipper willen inschakelen voor het varen van een schip, bijvoorbeeld omdat zijzelf geen tijd hebben of verhinderd zijn. Dat noemen we een delivery of 'boot transport op eigen kiel'.
Redenen kunnen zijn:
- Je wilt op vakantie met je boot, maar vind het zonde van je tijd (of relatie) om het schip zelf over te varen naar de Engelse Zuidkust, Oostzee of andere leuke vaargebieden;
- In verband met bijvoorbeeld het weer of andere prioriteiten ligt je schip nog in een andere haven en moet naar de thuishaven worden gevaren;
- Je schip moet voor winterstalling of onderhoud/reparatie naar een andere haven en je wilt dit vaartraject graag uit handen geven;
- Je schip moet van of naar een verkoophaven, makelaardij of andere bestemming worden gevaren. Uiteraard kunnen er nog andere redenen zijn waardoor je voor een bepaald traject een schipper wilt inhuren.
In dat geval kan JasperJ Watersport je van dienst zijn door je schip veilig en snel op de plaats van bestemming te krijgen. Jachttransport op eigen kiel heet dat ook wel. Wij zorgen voor een ervaren schipper en eventueel bemanning.
Vragen? Vul het formulier onderaan de pagina in of bel of mail JasperJ.
Kosten
De kosten voor de schipper van de delivery bedragen EURO 335 per dag inclusief BTW + onkostenvergoeding.
Dagen van 24 uur kosten 50% meer en bij meerdere dagen zijn kortingen mogelijk.
Ben je een leverancier of bouwer van schepen en betreft het hier een nieuw schip, dan is het tarief EUR 445 per dag exclusief BTW + onkostenvergoeding.
Onkostenvergoeding bestaat uit:
- eten en drinken voor de totale bemanning aan boord;
- indien van toepassing de vergoeding voor de bemanning (EUR 155 per dag);
- brandstof, olie, douane-, brug-, sluis- of havengelden;
- vervoer van de schipper en bemanning van of naar het schip (per auto = € 0,25 per kilometer);
- telefoonkosten en overige onkosten.
Benodigde zeekaarten en almanakken (indien niet aan boord) worden gedeclareerd maar worden na gebruik aan boord gelaten. Indien er 1 schipper aan boord is wordt er ongeveer 10 uur per dag gevaren. Indien er meerdere schippers en (indien nodig) bemanning worden ingezet, kan er continu doorgevaren worden. Ook de wachttijd bij reparaties of verwaaid liggen worden gedeclareerd. De kosten voor de delivery en de onkosten worden vooraf geraamd en gefactureerd. Achteraf wordt het overschot aan de opdrachtgever terugbetaald of moet het tekort nog bijbetaald worden.
Naast zeiljachten kan JasperJ uiteraard ook motorschepen (klein en groot) vervoeren. Denk aan woonschepen, motorkruisers, enzovoort. In het voorgesprek bespreken we de technische staat van het schip en volgt eventueel een bezichtiging voorafgaand aan de tocht.
Veiligheid
De eigenaar verklaart dat het schip voldoende zeewaardig is voor het vaargebied. BemanningNodig.nl zal het schip voor vertrek inspecteren op zeewaardigheid en de aanwezigheid en goede werking van de vereiste onderdelen en papieren. Als gedurende de inspectie of tijdens de reis blijkt dat het schip of onderdelen daarvan, naar het oordeel van de schipper een veilige vaart belemmeren, dan dient de opdrachtgever dit te repareren of akkoord te gaan dat de schipper dit repareert of laat repareren op kosten van de opdrachtgever. Recent gekeurde veiligheidsmiddelen dienen aan boord te zijn, zoals vuurwerk en een VHF. Voor tochten verder dan 10 mijl uit de kust is een reddingsvlot en EPIRB aan boord nodig. De reis mag door de schipper worden afgebroken indien hij oordeelt dat het schip niet veilig is. In dat geval blijft de dagelijkse vergoeding plus alle gemaakte onkosten, plus de te maken reiskosten terug naar de woonplaats van de schipper en bemanning verschuldigd.
Schades
De schipper of zijn bemanning kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade/slijtage aan het schip die ontstaat tijdens de delivery. Ook niet voor sleep- of bergingskosten. Als er onderweg schade ontstaat zal de schipper proberen de schade zelf te herstellen. Indien dit niet lukt zal er in de dichtbijzijnde haven contact worden opgenomen met de opdrachtgever. Als het schip door schade, verlies of door weersomstandigheden niet kan varen, wordt toch de dagvergoeding en onkostenvergoeding in rekening gebracht.
Verzekering
Het schip dient verzekerd te zijn voor schade, diefstal en aansprakelijkheid. De opdrachtgever verklaart dat de verzekeringspolis van het schip dekking biedt als het schip door een betaalde schipper met bemanning wordt getransporteerd. De opdrachtgever stuurt een kopie van de verzekeringspolis op van het schip ter beoordeling van JasperJWatersport.nl.
Bootpapieren
Alle benodigde bootpapieren dienen aan boord aanwezig te zijn. Zoals een internationaal Verzekeringsbewijs, het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP), BTW papieren, Vergunningen voor maritieme communicatie apparatuur, enzovoort.
Tevens een verklaring waarin de booteigenaar expliciet toestemming geeft aan JasperJ Watersport om het schip te varen, overeenkomstig de afgesloten Opdrachtbevestiging.
Bemanning
JasperJ zal zelf zorgen voor bemanning indien dat nodig is voor de delivery. De schipper en bemanning mogen onderweg gebruikmaken van de kooien, toiletten, douches, kombuis, e.d.
Illegale activiteiten
Indien er drugs of andere illegale zaken aan boord worden gevonden tijdens de delivery of als het jacht voor smokkel blijkt te worden ingezet zal de schipper dit aangeven aan de autoriteiten.
Voorbereiding
Ga je mee op de tocht? Leuk! Let wel, het is een delivery en geen vakantiereis. Om je alvast wat voor te bereiden zou je een paar boeken kunnen lezen, zoals de boeken op mijn bestelpagina. Je wordt er altijd wijzer van!
Kwaliteit
Om te laten zien dat kwaliteit en ervaring belangrijk zijn, is JasperJ o.a. lid van de Nederlandse vereniging van Kustzeilers (NvvK), Vereniging Wadvaarders en het Watersportverbond (KNWV).